1. Water drinken

“Water drinken is van levensbelang”

De mens kan niet zonder WATER. WATER is, na zuurstof, één van de belangrijkste stoffen in ons lichaam en vervult dagelijks vele belangrijke rollen:

  • WATER dient als bouwstof en fungeert als transportmiddel
  • WATER houdt ons lichaam op temperatuur
  • WATER helpt je nieren met de afvoer van afvalstoffen
  • WATER helpt de spijsvertering, de vezels die je binnenkrijgt binden het vocht aan zich, waardoor de ontlasting zachter wordt. Daarnaast heeft onze spijsvertering voldoende water nodig om het voedsel goed te kunnen verteren
  • WATER helpt om gewicht te verliezen, omdat het hongergevoel onderdrukt wordt. Het is aangetoond dat we onze lichaamssignalen verkeerd interpreteren, zodat we denken dat we honger hebben. Maar eigenlijk hebben we gewoon dorst. WATER bevat geen calorieën!
  • WATER drinken geeft energie. Ervaar je dorst, dan ben je eigenlijk al te laat en ben je al
    uitgedroogd. Uitdroging kan leiden tot vermoeidheid, spierzwakte, duizeligheid en hoofdpijn

Het advies van Cure4Life is om 30ml/kilo lichaamsgewicht te drinken met een maximum van 3 tot 3.5 liter per dag!

Water drinken is gezond

Water drinken is gezond

Elke dag verlaat een grote hoeveelheid vocht het lichaam via de huid (als je zweet), als je naar het toilet gaat maar ook via de ademhaling. Hoeveel vocht je verliest verschilt per persoon en is afhankelijk van een aantal factoren zoals leeftijd, geslacht en gewicht maar ook de fysieke inspanning speelt een rol. Om het vocht wat je per dag verliest te compenseren moet je dus voldoende WATER drinken.

 

“Mag je WATER ook vervangen voor thee of koffie?”

Het antwoord is “NEE”. Koffie en thee zorgen in meer of mindere mate voor uitdroging en werken dus eerder averechts.

WATER drinken doe je het liefst in grotere porties verdeeld over dag. Ga maar na, je eet ook niet de hele dag door kleine beetjes, dus waarom zou je dan wel de hele dag door WATER drinken. Vooral ‘s morgens, na een nacht lekker slapen, is het belangrijk om voldoende WATER te drinken. ‘s Nachts verliezen we veel vocht door transpireren.
Vaak als we opstaan hebben we niet echt dorst, zo voelt het, maar in feite heeft iedereen dorst na het slapen. Veel mensen starten hun dag met een ontbijt en een kop koffie of thee en dat is niet handig, want hierdoor droog je eigenlijk nog meer uit.
Start je dag dus altijd met minstens 2 glazen WATER, om dit vochtverlies aan te vullen.

TIPS VOOR VOLDOENDE WATER

  • Zet je dagelijkse hoeveelheid WATER vast klaar, zodat je kunt zien hoeveel je nog moet drinken
  • Start je dag met 2 tot 3 glazen WATER
  • Als je veel onderweg bent, zorg dan dat je voldoende WATER bij je hebt
  • Voeg eventueel wat gember, munt of citroen toe aan je WATER voor de afwisseling
  • Zet op centrale punten in huis een glas neer, zodat je deze altijd kunt vullen en leegdrinken (bijvoorbeeld bij de wastafel of in de keuken)
  • Drink na elk toiletbezoek gelijk een flink glas WATER
  • Gebruik eventueel een app om je te herinneren regelmatig te drinken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

three × 5 =

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>