2. Ontspannen

Ontspannen

Ontspannen

 

 

 

 

 

 

Stress heeft invloed op je stofwisselings- en spijsverteringshormonen en ook op je hormonen die betrokken zijn bij het slapen. Stress gebruikt ook veel serotonine, wanneer hiervan te weinig in ons lichaam aanwezig is, dan heeft dit ook weer invloed op onze stofwisseling. Zo kan (teveel) stress invloed hebben op jouw wens om gewicht te verliezen.

Een stressreactie is een keuze van het lichaam om in leven te blijven, noem het een overlevingsstrategie. En om te overleven is voeding omzetten in energie geen prioriteit. Het lichaam moet na een stressreactie namelijk herstellen, waardoor de behoefte aan extra voedsel groter wordt. Opeens krijg je enorme trek in ‘vet’ of ‘zoet’ en voor je het weet wordt een ongezonde stressreactie ‘beloond’ met ongezond eten. Niet zo gek dus dat je kunt aankomen van stress of dat afvallen bijna niet meer mogelijk is. Herkenbaar?

Ontspannen……, maar HOE?

Door te ontspannen neem je bewust tijd voor jezelf en doe je dingen die je leuk vindt. Hier wordt je niet alleen gelukkiger van, maar je geniet ook meer van het leven. Ontspannen doe je niet alleen als je slaapt, hoewel een goede nachtrust wel heel belangrijk is. Hoeveel tijd neem jij elke dag om te ontspannen?

Er zijn natuurlijk heel veel verschillende manieren om te ontspannen. Zo zal de één beter kunnen ontspannen door actief te zijn, terwijl een ander zich beter voelt bij ‘even niets moeten’. Het maakt niet zoveel uit welke keuze je maakt, als het maar tot doel heeft om echt even helemaal los te zijn van alle waan van de dag.

  • Meditatie; vaak zo’n beladen woord, maar iedereen kan het en vrijwel iedereen ‘doet’ het ook op de één of andere manier. Meditatie is niets meer dan even helemaal in het ‘hier en nu’ zijn
  • Ademhalingsoefeningen; begin eens met vijf minuten per dag aandacht te hebben voor je ademhaling. Je kunt het overal doen, in de auto, op het werk en ja zelfs op het toilet. Wil je weten hoe? Vraag er eens naar tijdens een consult
  • Wandelen, lekker naar buiten, heerlijk uitwaaien. Ook met wind, kou en zelfs regen kan wandelen heerlijk ontspannend zijn
  • Boek lezen; ken je dat gevoel dat je door een goed of spannend boek even helemaal ‘vrij’ bent van gedachten?
  • Knutselen of kleuren
  • Muziek luisteren

De lijst is eindeloos. Streef er naar om elke dag een half uur te besteden aan jezelf, door iets te doen wat JIJ leuk vindt. En onthoud dit; balans begint bij ontspanning!

Een ontspannen groet,

ANNELIES

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

five − two =

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>